28 mrt

Drie Sociale Media tips voor nieuwe raadsleden

Dag raadslid,

Gefeliciteerd met je verkiezing! Of je nou bij een lokale partij, D66, de PvdA of de VVD zit, je mag de komende vier jaar vergaderen, besluiten nemen, compromissen sluiten en heel veel stukken lezen. En dat doe je omdat het belangrijk is.

Je zult waardering ontmoeten, zowel positief als negatief. Je zult feedback krijgen, en dat kan ook in de vorm van een stilte zijn. En na een jaar of vier gaat de kiezer weer naar de stembus en wordt je herkozen. Of niet.

Voor de tussenliggende tijd heb ik drie eenvoudige tips voor je om sociale media beter in te zetten bij je raadswerk.

1. De campagne is voorbij. Leve de campagne!

Eens in de vier jaar stemmen we. In aanloop daarnaar halen kandidaten allerlei fratsen uit en maken schaamteloos reclame voor zichzelf en hun plannen en verdiensten. Dat mag best. Maar als de campagne afgelopen is, begint het werk. Reclame en slogans kunnen dan weer in de kast.

Maar wat je wél kunt doen is laten zien wat je allemaal doet als volksvertegenwoordiger. Vertel over je vergaderingen, over de keuzes waar je voor staat. Deel je dilemma’s. Betrek je achterban via je facebook bij de lastige vragen die je tegenkomt. Deel de succesjes die je onderweg boekt via Twitter of Instagram.

2. Je bent volksvertegenwoordiger, geen ambtenaar.

Als gemeenteraad ben je de baas. Formeel dan. De praktijk is weerbarstiger. Je bent gekozen om kaders te stellen, om het dagelijks bestuur te controleren, om belangrijke besluiten te nemen. En voor je het weet gebruik je prachtig jargon. Van begrotingsdiscipline tot normatieve beleidsmaatstaven en kerntakendiscussies. Schitterende volzinnen die zó in het nationaal dictee passen, maar niet in een tweet.

Jij hoeft niet uit te leggen hoe de overheid in elkaar steekt. Daar zijn voorlichters en andere ambtenaren voor. Waar je wél voor bent is het beslissen waarheen en waarom. En maak je volgers, vrienden en de lezers van je blog dát maar duidelijk. Waarom vind jij dat we díe kant op moeten?

3. Het gaat om de dialoog.

Zeker in campagnetijd herinneren politici zich ineens het wachtwoord van hun Twitter account weer. En daar maken ze ineens weer dankbaar gebruik van. Zenden, zenden en zenden. Terwijl het er juist om gaat dat mensen reageren. Dat je het gesprek aangaat. Ook -of juist- als je gesprekspartner er iets anders over denkt dan jij.

Dus durf te retweeten, check je mentions. Reageer op die Facebook berichten en zet de reactiemogelijkheid op je blog open. Onthoud dat je niet elke discussie kunt winnen en dat hoeft ook niet. En mocht je eens een trol tegen het lijf lopen: negeren, ontvrienden en blocken.

4. Je kunt niet overal tegelijk zijn: Maak keuzes!

Twitter is niet voor iedereen, Facebook ook niet. Misschien voel je je gelukkiger op LinkedIn dan op Instagram. Wellicht is Google+ wel helemaal jouw ding. Je weet het pas als je het probeert. Voelt een bepaald medium prettig, blijf daar dan als de mensen die jij vertegenwoordigt daar ook zijn.

Bonustip: Contact via sociale media is van groot belang voor raadsleden, maar een sluitende gemeentebegroting is echt belangrijker. (goed leren tellen dus!)