20 nov

Infominderen

Ik heb Informatiemanagement gestudeerd. Voluit eigenlijk Informatiedienstverlening en -Management, maar als ik dat zeg kijkt iedereen me zo glazig aan. Toen me laatst het boek ‘Infominderen’ ter recensie werd aangeboden had ik daar natuurlijk wel oren naar. Helemaal toen ik begreep dat het geschreven was door Clay A. Johnson, één van de architecten van de succesvolle internetstrategie van Barack Obama.

Dus vol enthousiasme begon ik aan het boek en legde het vrij vlot weer weg. Het pakte me niet. Een week of wat later deed ik een nieuwe poging, maar helaas. Een warrig begin over de visie van Amerikanen op de gezondheidszorg, een uitgebreid stuk over de eerste dieetgoeroe en vele verwijzingen naar Griekse filosofen en Amerikaanse presidenten later moet ik concluderen dat dit boek niks voor mij is.
Kromme zinnen, waarschijnlijk slecht vertaald, en gezochte vergelijkingen met de landbouwrevolutie leiden tot het intrappen van bekende open deuren. De belangrijkste conclusie van de schrijver halverwege het boek had betrekking op de Amerikaanse TV-netwerken: Je boekt meer succes met het publiek geven wat het wil, dan met het geven van goede en betrouwbare informatie.

Een mooi moment om het concept van Infominderen in de praktijk te brengen en het boek weg te leggen. Definitief dit keer.