Click Like & Share! (and exploit a child)

Als je op Facebook zit, zie je regelmatig oproepen voorbijkomen om een foto te liken of delen. Daarmee laat je zien dat je pesten verwerpt, dierenmishandeling de wereld uit wil hebben of tegen kanker bent. De oproep speelt vaak in op je gevoel van altruisme.
Andere voorbeelden zijn de foto’s waarbij je een bepaald woord moet intikken als reactie, de suggestie wordt gewekt dat er dan iets bijzonders gaat gebeuren met een foto.

Waarom bestaan deze pagina’s en posts?
Het antwoord is simpel: omdat er geld aan verdiend wordt.

Iedere klik, iedere view, like of comment wordt door Facebook geregistreerd en zorgt ervoor dat de edgerank verhoogd wordt. (Dat is een algoritme waarmee de relevantie van berichten wordt bepaald, lees meer op Frankwatching)
Hoe hoger de edgerank, hoe groter de kans dat jij het ziet (en dus ook op like, comment of share gaat klikken).
Als een pagina voldoende likes en een hoge edgerank heeft, wordt deze gewoon online te koop aangeboden aan de hoogstbiedende.

Een voorbeeld wat de laatste weken rond ging, was een foto van een meisje met het syndroom van Down. Ze zou zich depressief voelen omdat ze zichzelf niet mooi vindt. Haar zeer aantrekkelijke ‘zusje’ vroeg daarom op Facebook of iedereen maar even op ‘Like’ wilde klikken om het tegendeel te bewijzen. Dat gebeurde ook miljoenen keren.

Er zijn dus gewoon huftertjes die een foto van een meisje met het syndroom van Down van het internet plukken en deze misbruiken om geld aan te verdienen. Het echte verhaal van het meisje is heel anders. De familie zelf vind het vreselijk wat er gebeurt, getuige dit bericht.

Dus in plaats van dat je een klein meisje een hart onder de riem steekt, of de strijd tegen kanker ondersteunt met je Like, ben je dit soort types aan het spekken. Klik hieronder maar op het facebook knopje als je daar ook niet meer aan meedoet.

via

Doe mee met de conversatie

4 reacties

  1. Euhm.. Dus ik moet deze pagina delen om aan te geven dat ik dit soort pagina’s niet meer deel als ik het goed begrijp?
    Alleen als je me later vertelt aan wie je de pagina verkocht hebt.

    1. Je móet natuurlijk niks 🙂
      Zelf zit ik niet in de in- en verkoop van Facebook pages. Daar geloof ik ook niet in. Waarde creëer je met je inhoud, niet met aantallen nutteloze likes.

  2. Ik begrijp het wel maar er zit een tegenstrijdigheid in die laatste alinea ten opzichte van de rest van het artikel, deel als je niet meer deelt.. ; )
    Had het daylandoes artikel overigens al gedeeld omdat ik als de dood voor aids ben, helaas was het niet binnen tien seconden dus zweef ik nu ergens tussen hoop en vrees.

  3. Ik volg je goede raad op en klik helemaal nergens op;)
    Ook niet op jou fb knopje.
    Bedankt voor de heads up.
    Groeten,Weer iets geleerd.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter op Mo Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *