26 sep

Crowdsourcing: Logo

Al enige tijd was ik niet meer tevreden over mijn oude logo. Het werd tijd voor wat nieuws. Nu kun je dan natuurlijk een goede grafisch ontwerper inhuren, of zelf wat aanklooien. Maar ik wilde een logo dat echt van mij was, dat past bij wie ik ben en wat ik doe.

Ik ben Marc Hesp en ik doe van alles met communicatie. Even associëren bracht me bij Ham. Hesp = ham en ham is geen spam. Bij gerichte communicatie maak je gebruik van het stakeholdersmodel -ook wel ‘Onion Model’- waarbij de stakeholders in steeds wijdere cirkels worden geplaatst. Die twee zaken wilde ik proberen te weerspiegelen in een logo.

En toen liep ik tegen mijn eigen grafische beperkingen aan. Dat was het moment dat ik besloot om ‘de crowd’ in te schakelen. Ik plaatste het eerste schetsje op facebook en vroeg mijn facebookvrienden wat ze ervan vonden.

Er kwam een stroom aan reacties en adviezen los, van familieleden, kennissen en professionals. Over lettertype, hoofdlettergebruik, vorm en kleurgebruik. Al deze reacties woog ik en verwerkte ze direct als ik erachter stond. Het resulteerde in een verzameling probeersels die steeds dichter bij mij in de buurt kwamen.

Joost Drijver adviseerde me om van de ham een tekstwolk te maken, omdat dit meer verband houdt met communicatie. Toen ik vervolgens een viertal kleurcombinaties voorlegde aan de groep, viel het kwartje helemaal voor me. Vrijwel unaniem werd gekozen voor wat ik zelf ook al het mooiste vond. Dat was ook het punt dat ik de crowdsourcing afsloot om er even zelf aan te wennen.

Ik ben ontzettend blij met mijn nieuwe logo en het is echt geweldig leuk om het op deze manier te realiseren. Daarom wil ik iedereen die heeft meegedacht ook van harte bedanken voor hun bijdragen. Crowdsourcing is gewoon ontzettend gaaf.

Oh ja, ik heb ook maar meteen de website aangepast aan de nieuwe kleuren…