Beter dan Echt


Twintig jaar geleden versloeg ik demonen en orks in de kerkers van Ultima Underworld. Tegenwoordig volbreng ik queestes met tientallen Worgs, Priests en Warriors in World of Warcraft. Miljoenen mensen onttrekken zich wekelijks urenlang aan de werkelijkheid om zich onder te dompelen in de wereld van het spel.


Dankzij het boek Beter dan Echt van Jane McGonical begrijp ik nu een stuk beter waarom ik zoveel plezier beleef aan spelletjes. Met talloze voorbeelden van videogames krijgt de lezer een goed beeld van wat games nu werkelijk zijn. En waarom zoveel mensen ervoor kiezen om in een virtuele omgeving monsters te bestrijden.

Dat heeft te maken met het deel uitmaken van een grotere beweging. Zo haalde een leger van 15 miljoen gamers in Halo3 de mijlpaal van 10 miljard kills. Een niet-gamer zal er zijn schouders over ophalen, maar het feit dat een kill geen waarde heeft, wil niet zeggen dat het geen betekenis heeft. De betekenis zit erin dat je deel uitmaakt van iets dat groter dan jijzelf is…
Zo speel je als gamer een rol in de hedendaagse epossen. Wat is, vandaag de dag, de waarde van het de overwinning van Achilleus op Hektor? Geen enkele, maar dat wil niet zeggen dat het zonder betekenis is.

Uiteraard gaat een belangrijk deel van het boek over Social Network Gaming. Bijna iedereen die dit leest heeft wel eens WordFeud, Farmville of DrawSomething gespeeld met bekenden of wildvreemden. Zo hebben moeders dankzij dit soort spelletjes vaak meer contact met hun uitwonende kinderen. Games zorgen zo voor een grotere sociale verbondenheid, ook bij ‘playing alone together’.

Het boek begint met de prikkelende stelling ‘De werkelijkheid is kaduuk en we moeten games ontwikkelen om hem te repareren.‘ Al in 2010 hield de schrijfster een TED talk over dit onderwerp. In het boek geeft ze voorbeelden van de toepassing van games op de werkelijkheid. Van de gamification van het schoonmaken van toiletten in Chore Wars, tot het zoeken naar oplossingen voor de grote wereldproblemen in World without Oil.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die meer wil begrijpen van games, maar zeker ook voor managers en bestuurders die op zoek zijn naar manieren om grote groepen mensen in beweging te krijgen.

1 reactie

  1. Interessant stukje, met name de TED talks. WoW wordt voor de verandering eens in een positief daglicht gezet waarbij de werkelijke samenwerking aan het licht komt. En een leuk feitje om te weten dat wowpedia zichzelf bijna kan meten met wikipedia. En als haar boek maar voor 2 tientjes over de toonbank gaat, is dat het vast wel waard. :)

    Plaats een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>