17 jan

Stof tot nadenken

Vandaag stuitte ik op een filmpje van trendwatcher Adjiedj Bakas: Einde van de Privacy. Zes minuten vol braincandy over allerlei ontwikkelingen online. Sommige zaken zijn pure toekomstmuziek, maar andere dingen die genoemd worden zijn al aan de orde van de dag.

Zo is de trend tegenwoordig dat internet gepersonaliseerd wordt. Heel prettig als je aan het shoppen bent en door ‘zelfdenkende websites’ wordt gewezen op precies die artikelen die je zelf erg leuk vindt. ¬†Maar de volgende passage uit het filmpje laat ook de andere kant zien:


Klikken een Greenpeace-activist en een Shell-manager op het begrip “duurzame energie” in op Google, dan krijgen ze totaal verschillende informatie op hun scherm.
Google verbindt hun informatievraag immers aan hun eerdere zoekgedrag op internet.

De Greenpeace-activist heeft in het verleden andere sites bezocht dan de Shell-manager en op grond daarvan krijgen ze nu dus gepersonaliseerd internet.

Kijk zelf eens naar het filmpje. Waar wordt jij door getriggerd?