30 sep

Waar past Google Plus? (resultaten)

Enige tijd geleden vroeg ik mensen om een enquête in te vullen over het gebruik van social media tools, met name om de positie van Google Plus te duiden.In luttele dagen hebben ruim 150 gebruikers van LinkedIn, Facebook, Twitter en Google Plus de enquête ingevuld. Geen slechte score voor een enquête met toch redelijk veel vragen.
Het leert me in ieder geval dat -zeker via Twitter- mensen best bereid zijn om je te helpen. Mijn dank aan alle respondenten is groot!

Doelgroep

Er is geen onderscheid gemaakt tussen man of vrouw, leeftijd of opleidingsniveau. Alleen de herkomst valt te herleiden (hoe hebben de respondenten hun weg naar de enquête gevonden).
Met name veel twitteraars hebben de enquête ingevuld, dit is een logisch gevolg van de vele retweets.
Overigens gaf 66% aan zichzelf een ‘Social Media grootverbruiker’ te vinden.

Belangrijkste resultaten

55% van de respondenten maakte gebruik van Google Plus. Hiervan gaf een groot deel aan dat ze voornamelijk even aan het oriënteren waren, Belangrijkste bezigheid op Plus is het onderhouden van persoonlijke contacten, op de voet gevolgd door ‘Links naar boeiende content’ en ‘Nieuws volgen’.Plusgebruikers volgen met name mensen die ze al kennen, in ‘Real life’ of via de andere Social Media. Een op de vijf start met volgen omdat Google dit voorstelt in het lijstje ‘Suggested users’.

gebruik-google-plus

Afbeelding 1 van 8

Zetten we dit gebruik af tegen de andere media, dan wordt duidelijk dat Google Plus wat betreft ‘Nieuws & Content’ zal concurreren met Twitter. Pluspunt voor plus is hierbij dat er meer ruimte is voor het delen dan bij Twitter. Toch verwacht ik niet dat Google het werkelijk voor elkaar krijgt om een concurrent van Twitter te zijn. Dat ligt niet alleen aan het gebruiksgemak van Twitter, maar zeker ook aan de grote liefde die de twitteraars voor hun medium hebben.Met betrekking tot de persoonlijke contacten is Facebook de grote concurrent. Het is niet verwonderlijk dat Plus qua uiterlijk erg op Facebook lijkt. Overigens heeft Facebook de handschoen duidelijk opgepakt: de vernieuwingen stapelen zich op, sinds de lancering van Plus.

Er zijn maar weinigen die Google Plus voor zakelijke doelen gebruiken. Dit blijft vooralsnog het domein van LinkedIn. Dat ligt ook in de lijn der verwachting. Op LinkedIn bevinden zich relatief veel zakelijke gebruikers die verder niet of nauwelijks gebruik maken van Social Media.

 

Stoppen met Sociale Media

Een enkele respondent was alweer gestopt met Google Plus, Twitter, Facebook of LinkedIn. Dit leverde te weinig informatie op om een conclusie aan te verbinden. Opvallend was wel dat bij Facebook spelletjes als Farmville expliciet genoemd werden als reden om te stoppen.

Keuzes, keuzes…

Als je een medium mocht overhouden, welke zou dat zijn?
Twitter. Duidelijk. Dit is natuurlijk mede zo omdat een groot deel van de respondenten van Twitter afkomstig is. Als ik de resultaten zou wegen, hielden Twitter, Facebook en LinkedIn elkaar redelijk in evenwicht. Op dit moment lukt het Plus nog niet om dit evenwicht te verstoren.

Conclusie

Waar de gevestigde media duidelijke sterke punten laten zien, lijkt Google Plus qua functionaliteit nu nog teveel op een Facebook kloon. De gebruikers hebben nog geen duidelijke voorkeur voor waar ze Plus voor willen gebruiken. Het onderscheid werd gemaakt met de Circles, maar dat vervaagt met de laatste updates van Facebook. De markt lijkt verdeeld: Nieuws en content delen via Twitter, zaken doen op LinkedIn en de persoonlijke contacten en (vakantie)kiekjes op Facebook.

De open vragen

In de enquête bevonden zich vijf open vragen waarop veel en zeer diverse antwoorden gegeven zijn, ik licht er een paar uit, de rest kunt u integraal als Google doc bekijken.

Waarom Twitter je?

‘Omdat ik niet de hele dag kan koffiedrinken/kroeghangen/socializen.’
‘slijpsteen van de geest. Dat is Twitter voor mij’
‘Voor mij is Twitter een vorm van exhibitionisme.’
‘Omdat het kan.’

Waarom zit je op Facebook?

‘Facebook is iets meer voor de inner circle, al is die in de loop der jaren wel aardig opgerekt.’
‘Leuk om toch te weten waar je vrienden/kennissen mee bezig zijn als je niet zoveel tijd hebt om hen live te spreken.’
‘Omdat hyves niet doorontwikkelde ;)’
‘Sommige spelletjes kun je alleen spelen met een Facebook log in. Dat is de reden waarom ik na vele jaren weigeren uiteindelijk toch maar een Facebook account heb aangemaakt. Ach, en het is ook best gezellig.’

Waarom zit je op LinkedIn?

‘Het is mijn digitale Rolodex’
‘Puur om één te hebben. Schijnt professioneel te zijn..’
‘Tja, als je een beetje “echt” wilt netwerken kom je niet meer onder LinkedIn uit.’
‘Omdat alle sales en marketing professionals daar zitten. Het is simpelweg het netwerk medium voor profs.’

Waarom zit je op Google Plus?

‘Nieuwsgierig’
‘In eerste plaats professionele belangstelling. Op dit moment nog niet het gevoel dat het “the place to be” is.’
‘Altijd nieuwsgierig, zeker naar de Google-diensten. Voorlopig suddert mijn +account nogal en heb ik er weinig grip op wat ik er precies mee kan en wil.’
‘Bottomline: zo lang mijn dochters niet van FB afgaan doe ik het ook niet….’
Tot slot had ik de vraag die in geen enkele enquete misstaat:

Welke vraag ben ik vergeten en wat zou daarop je antwoord zijn?

“Hyves, is dat dood?
A: Yes, very”
“Vraag: Wil je een google+ invite?
Antwoord: Ja, graag.”
“Q: Wat vind jij belangrijk aan een sociaal medium?
A: Ik vind het belangrijk om de updates van vrienden en interesses overzichtelijk te kunnen lezen, en makkelijk te kunnen posten.”
‘Is er een sociaal medium dat je perfect vind? Nee, maar dat hoeft dus ook niet.’
Rest mij iedereen hartelijk te danken voor hun medewerking!