31 aug

Online Foto’s delen

Ik maak graag foto’s. Dat doe ik met een fijne camera, of gewoon met m’n telefoon. De camera maakt mooiere foto’s, maar met de telefoon kan ik ze direct online zetten. Ik tik een onderwerp, eventueel een hashtag en vervolgens gaat het ding de lucht in. Luttele ogenblikken later zien tientallen mensen de foto. Vaak is het een foto van een wolkenlucht, vergezicht of iets te eten. Ik maak bijzonder graag foto’s van de Vismarkt in Groningen. Vraag niet waarom. Mensen vinden het vaak leuk om mijn foto’s te zien. En daar zit ‘m de kneep van het delen. Foto’s worden massaal online gedeeld, omdat er massa’s mensen zijn die er graag naar kijken.

Als particulier deel je foto’s gewoon omdat je het leuk vind, maar er zijn legio mogelijkheden voor bedrijven en instellingen om hier effectief gebruik van te maken.

Uiteraard kun je foto’s van je eigen werk maken en dit tonen, zoals kunstenaars, makelaars, schoenenverkopers en woningadviseurs doen. Maar je kunt ook -door actief te delen- mensen naar je winkels halen en aanmoedigen dat juist die mensen zelf foto’s gaan plaatsen. Zie daarvoor de account van Selexyz, maar ook de group.

Rabobank laat zien hoe zij hun branding -via de hockeydames en wielrenners– doortrekken in hun eigen MobyNowLite kanaal. Hier worden tweets en foto’s van sporters en fans tezamen gebracht, helemaal in de huisstijl van de bank. Absolute klasse.

Voor politieke partijen en politici liggen er grote kansen. Laat als politicus zien wat je doet, zeker bij werkbezoeken. Maar ook: maak en deel foto’s van zaken die je aan wil pakken. Er liggen natuurlijk ook kansen voor de kiezer. Maak maar een foto van misstanden en laat dit zien aan de heren en dames politici. Vraag gerust wanneer er iets aan gedaan wordt.

In de tijd van de holbewoners zei een plaatje al meer dan duizend woorden, volgens mij verandert dat voorlopig nog niet.

zie ook m’n artikel ‘Drie manieren om foto’s te delen