06 mei

FourSquare: Joehoe, hier ben ik!

Location based apps zijn ‘the Next big thing’. Althans, als je de experts mag geloven. Eén van die apps is FourSquare. Een service waarbij je om de haverklap kunt laten weten waar je bent door ‘in te checken’ op een locatie.

Wat?

Foursquare badges

Zoals bij zo’n beetje iedere zichzelf respecterende Social Media service, heb je een groep vrienden. Deze groep kan zien wanneer jij je ergens meldt. Je kunt er een korte tekst bijzetten en that’s it. Om je te motiveren deel te nemen, kun je punten verdienen. Een check-in levert je 1 punt op. Een nieuwe lokatie toevoegen of bezoeken levert je meer punten op. Iedere maandagochtend begin je weer met 0 punten, dus dat lijkt redelijk zinloos.

Even zinloos, maar wel lollig is dat je burgemeester kunt worden van een lokatie. Dat word je als jij degene bent die het vaakst heeft ingecheckt in de laatste 2 maanden. Daarnaast kun je badges verdienen, een soort scouting insignes voor bewezen prestaties zoals 4 verschillende kroegen op 1 avond bezoeken. Uiteraard kun je FourSquare koppelen met je Twitter en FaceBook account. Zodat de hele wereld kan weten waar jij bent.

Waarom?

Nou, gewoon, daarom. Het is wel leuk. Je blijft op de hoogte van waar je vrienden zich bevinden en wat ze daar doen. Je ziet welke restaurants en cafés ze leuk vinden. Als FourSquare speler kun je tips en to-do’s aan een lokatie koppelen. Zo raad ik iedereen aan om een broodje Ariola te halen in de Folkingestraat te Groningen.

Wat kunnen bedrijven ermee?

Het meest voor de hand liggend is dat horecabedrijven dit omarmen. ’s Avonds als je uit bent kun je kijken waar je vrienden uithangen. Een kroeg kan bezoekers trekken door de heersende burgemeester van gratis drank te voorzien, maar het is ook mogelijk om een advertentie te tonen bij elke check-in in de buurt.

Als je een check-in en tips ziet als reclame voor je bedrijf, dan kun je de mensen die dat doen daarvoor belonen, bijvoorbeeld met korting. Geef een klant bij iedere 5e checkin 5% korting. En helemaal hip ben je als mensen je bedrijfslogo als Foursquare badge kunnen verdienen.

FourSquare spelers maken -momenteel- deel uit van een voorhoede. Trendsetters en Early adopters heet dat in het jargon. Is dat jouw doelgroep, maar niemand checkt in op jouw lokatie? Vraag je dan af waarom niet.

Foursquare maakt inzichtelijk wat je vrienden en collega’s doen. Zeker in grotere bedrijven kan dit interessant zijn. Als je via Foursquare te weten komt dat een collega op een interessant congres zit, is de kans groter dat je hem vraagt z’n kennis te delen.

De service is in Nederland nog redelijk onbekend, maar in de toekomst kunnen er heel leuke dingen gebeuren. Nu al slingeren FourSquare spelers tips en toffe lokaties het web op via Twitter en FaceBook. De populaire fotoservice MobyPicture heeft al een koppeling met Foursquare gemaakt, evenals het navigatiesysteem Waze. Wie weet staan binnenkort wel de leukste FourSquare tips op iedere TomTom.

Staat jouw bedrijf er dan ook tussen?