28 jan

Authenticiteit en (nieuwe) marketing

@PietHurkmans vroeg me om deze observatie uit te leggen: Zou het aan authenticiteit liggen dat ‘oude’ marketeers niet gedijen op twitter?

Dat lukt me niet in 140 karakters, dus een kort blogje.

Schreeuwende korting op Twitter


Een ‘oude’ marketeer is een verkoper. Die is over het algemeen veel meer geïnteresseerd in de verkoop dan in het product. Zijn authenticiteit uit zich in de enthousiasme over de verkoop. Dat het gelukt is om iemand klant te maken.

Twitter is geen marktplaats. Op twitter zijn mensen geïnteresseerd in mensen, kennis en meningen. Een verkoper die alleen maar bezig is met een product pushen zal nooit de ROI krijgen die hij zoekt. Als iemand oprecht enthousiast is over iets wat hij gekocht heeft, dan vertelt hij dat verder op Twitter. En dat werkt. In positieve en in negatieve zin. Google Wave is bijvoorbeeld nog steeds geen hit, omdat vrijwel niemand er oprecht enthousiast over is. De IPhone daarentegen…

Het wonderlijke vind ik dat authenticiteit doorsijpelt in een tweet van maximaal 140 tekens. Dat wordt herkend en triggert iets in mensen. Maar over authenticiteit kunt u beter @PietHurkmans aan z’n jasje trekken.